9 tips om vlot over te schakelen naar het zomeruur

Een uur minder nachtrust, tijd om over te schakelen naar het zomeruur. Al is het niet zo eenvoudig. Een uur minder slapen, de steeds langer wordende dagen,… Het kan zorgen voor lentemoeheid.

Bovendien zijn we nog niet eens zo goed gerecupereerd van de wintermaanden. Tijd om enkele tips te geven, dacht ik zo! En het zijn er 9! Zo kan jij en je gezin vlot overschakelen naar het zomeruur.

Kruip op tijd in je bed!

Misschien nog wel de moeilijkste tip. Ik merk het zelf dat mijn dagen langer worden nu de kindjes wat groter zijn. ’s Avonds zit ik graag nog een uurtje op mijn gemak in de zetel. Maar nu de kindjes ouder worden is het algauw 20.30u eens ze effectief in bed liggen alle 4. En soms heeft er nog eentje dorst, is er plots nog iets dringend te vertellen,… Als je mama bent dan herken je het wel. Dus “het begin van mijn avond” schuift op alsook het uur van slapen.

Ik moet mezelf elke avond opnieuw voornemen om tussen 21.30u en 21.45u naar boven te gaan.

Geen schermen meer

Eens bovengekomen is de volgende tip van toepassing. Geen tablet meer, smartphone, sociale media,… Gewoon geen schermen meer. Al is het nog zo verleidelijk. Schermen zuigen je op en voor je het weet is het een uur later. Beter voorkomen dus. Extra tip: is je GSM ook je wekker, stel het dan in voor je aan je avondritueel begint.

Hou je aan je slaapritueel

Hoe je het draait of keert, een vast slaapritueel maakt het lichaam klaar om te slapen. Elke verandering in je leven brengt stress met zich mee. Je lichaam houdt van voorspelbaarheid. Vandaar dat we steeds weerstand voelen in ons lichaam als er iets (nieuw) staat te gebeuren.

Een vaste routine brengt je lichaam en geest rust.
Perfect dus voor als je over moet schakelen naar zomeruur.

Poets je tanden niet vlak voor het slapen gaan

Sowieso moet je je tanden poetsen ’s avonds. Maar daarom niet vlak voor het slapen gaan! Poets je tanden rond 20u of na het avondeten. Dat zorgt er ook voor dat je minder de neiging hebt om te snacken. Want snoepen doe je toch niet met fris gepoetste tanden, toch?

En dan is er nog een andere reden. In heel wat tandpasta’s zit munt. Munt maakt over het algemeen een verfrissend gevoel. Een moment van helderheid. Perfect voor ’s morgens, maar ’s avonds moet je juist rust ervaren.

Of zoek een tandpasta zonder munt J

Weersta aan dutjes

Ik geef het toe… Ik hou van een dutje in de middag! 2 glazen water drinken en dan bedje binnen. Het water zorgt er voor dat mijn vochtbalans in evenwicht blijft. We moeten echt minstens 1,5 liter water drinken per dag! En ik word vanzelf wakker na een uurtje omdat ik naar toilet moet en ik voel me dan ook fris wakker.

Maar wanneer je moet overschakelen naar het zomeruur, is een dutje overdag minder verstandig. De theorie zegt dat je dan minder moe bent om ’s avonds in slaap te vallen. Gelukkig heb ik wel een trucje om sneller tot rust te komen waardoor ik evengoed in slaap val. Dus ik deed wel een dutje.

Mijn trucje deel ik met jou

Wanneer ik een snelle verandering wil van mijn gemoedstoestand dan gebruik ik heel graag etherische oliën. Komende tijd ga ik aan de slag met een mengseltje van deze etherische oliën (zie afbeelding). Doe van elk 3 druppels in een rollon-fles van 10 ml of een leeg flesje van etherische olie waar je een rollerbal op zet. Vul verder op met neutrale olie.

Smeer het een half uur voor het slapen gaan op je achterhoofd, nek, voetzolen, polsen,… Waar je het graag hebt.

Ik ben helemaal dol op etherische oliën omdat ze snel en krachtig zijn.
Elk druppeltje is goud waard!

Drink geen koffie of alcohol meer

Deze tip is zo klassiek dat er geen uitleg aan moet gegeven worden. Maar ik wil je wel vertellen wat wel kan. Wat dacht je van een kruidenthee, warme melk met honing of een hartverwarmende chocolademelk,… Mmm… Nu twijfel ik zelf tussen de warme melk met honing of de chocolademelk. Ze kunnen me beiden bekoren…

Handreflexologie, makkelijk zelf je handen masseren

Ik ben dol op reflexologie en je handen zijn nu eenmaal handig dichtbij. Maak het je elke avond 10 minuten gemakkelijk en masseer je handen. Wist je trouwens dat ik een GRATIS mini-cursus handreflexologie heb? KLIK HIER om het aan te vragen.

Stel het zomeruur al in op je klokken

Zorg dat je uurwerken al helemaal juist staan. Zo hoef je niet te twijfelen over welk uur het nu juist is. Al twijfel ik vaak omdat sommige toestellen zodanig geprogrammeerd zijn dat ze zelf overschakelen…

Enfin… Er is één voordeel aan het zomeruur!

De kindjes slapen eindelijk eens tot 7 uur 😉
Met een beetje geluk 8 uur!