3 krachtige tips om je te helpen omgaan met de alledaagse stress

Alledaagse stress… We kennen het allemaal!
In deze blog 3 krachtige tips om je te helpen omgaan met de alledaagse stress. Dat zal je waarschijnlijk goed kunnen gebruiken! Vaak zal stress zich manifesteren wanneer we de zorgen van gisteren overdragen naar onze zorgen van vandaag. Ja, ik weet het, het is een zinnetje om even te laten bezinken. Maar het is eigenlijk wel waar want we gaan slapen met zorgen, nemen ze mee in de slaap en staan er mee op.

Ken je dat zinnetje: “Zorgen moet je doen, niet maken!”

Ook helemaal waar, maar ja. Als je stress hebt en je zorgen maakt… Hoe moet je dan nu je leven een andere wending geven?

Je moet je bewust zijn van het feit dat je zorgen zich opstapelen

Een accumulatie zal bijna altijd eindigen in een hoog stressniveau. Daarom moeten we al onze zorgen van de vorige dag of dagen kunnen ‘dumpen’ en ons volledig op onze vandaag kunnen concentreren.

Vraag zeker ook mijn GRATIS e-boek aan: Stop met piekeren!

Dus hier zijn 3 tips voor je omgaan met alledaagse stress

Stress Busting Tip # 1

Los nu meteen elke gedachte van gisteren op, laat los en wees alleen bewust van het nu…. alleen deze gedachte … deze adem … dit moment. Neem drie zeer diepe ademhalingen en laat ze langzaam ontsnappen.

Voel tegelijkertijd dat elke zorg, elk probleem en elk onopgelost moment begint op te lossen. Je kan ze later behandelen. Voor nu ben je alleen op dit moment.

Ga nu naar je innerlijke rustige plek. Ga diep naar binnen naar een plek waar je het gevoel hebt dat je vrede hebt. En ontspan en adem dan diep in en geniet van het gevoel één te zijn met vrede in jezelf.

Gebruik deze speciale tijd en plaats om kalm te zijn. Bevrijd je geest en lichaam van alle zorgen, alle spijt, alle teleurstelling, alle woede en verdriet.

Indien je deze opdracht moeilijk vindt om dit voor jezelf te doen, maak dan een afspraak via mijn online agenda voor een coaching. Dan doen we deze oefening stap voor stap samen. En gaan we aan de slag met de bezwaren die naar boven komen.

afspraak maken met Hilde Schoonjans
Ontdek innerlijke rust

Stress Busting Tip # 2

Denk vervolgens aan een bepaalde handeling, zoals je baby wiegen, een korte wandeling maken, de bladeren harken of andere simpele ding doen. Al die tijd is je geest rustig en kalm en ben je op je eigen speciale plek, binnenin jezelf. Oefen elke dag deze handeling van stilte en kalmte en je zult zien dat je zoveel meer zult bereiken. Ga bij het eerste teken van stress terug naar deze bewuste, rustige plek en begin helemaal opnieuw totdat je je innerlijke plek van rust hebt bereikt.

Gun jezelf de tijd om dit te oefenen!
De meeste mensen denken dat dit meteen werkt.
Maar mediteren is een vaardigheid.
Vaardigheden moet je aanleren.
De ene slaagt daar sneller in dan de andere.
Maar besef dat het ook voor jou werkt!

Stress Busting Tip # 3

Het beste wat je voor jezelf kan doen, is eten, drinken en rusten – voor je gezondheid! Verminder eenvoudig je alledaagse stress!

Stress wordt gemakkelijk veroorzaakt door niet goed te eten en te drinken.

Als je niet het aantal uren slaap krijgt dat je elke nacht nodig hebt, bezorg je jezelf alleen extra stress. Beperk de hoeveelheid zout, suiker, cafeïne en alcohol in je voeding.


Lees ook deze artikels over slaap

7 tips om beter te slapen (KLIK HIER)

Ben jij in je winterslaap? (KLIK HIER)


Nog even verder met de alledaagse stress tips… Of beter gezegd, tips om stress tegen te gaan!

Drink elke dag voldoende schoon, zuiver water en doe elke dag minimaal 15 minuten aan lichaamsbeweging.

Dit blaast nieuw leven in je huid, haar en voedt al je vitale organen.

Neem de tijd om goed te ademen! Adem diep in je buik om pure zuurstof naar je hele lichaam te sturen. Lach en lach dan nog wat extra. Het is voedsel voor de ziel!

Besteed tijd aan het doen van de dingen die jij echt leuk vindt. Omring je voornamelijk met mensen die het beste met je voor hebben. En waar jij een goed gevoel bij hebt.

Als we tevreden zijn en een evenwichtig leven leiden, lijkt de dagelijkse stress in vergelijking daarmee te verbleken. We zijn beter uitgerust om met het onverwachte om te gaan. Je kan vandaag de controle terug overnemen!

Selecteer slechts één bepaalde stressor in je leven en werk er vervolgens aan totdat je de controle terugkrijgt. Stap voor stap neem jij je leven terug in handen!

Hilde Schoonjans