Eten uit honger, of emotioneel eten

Heb je echt honger of is er iets anders aan de hand als je aan eten denkt?

Er zijn verschillende redenen om te gaan eten

Helaas zijn deze niet allemaal bedoeld als voedsel op zich of het volgen van een uitgebalanceerd dieet. Als jij je realiseert dat je om andere redenen graag eet, dan is het misschien tijd om het probleem op te lossen!

Je zal misschien merken dat een van de belangrijkste redenen waarom je eet, is om met je emoties om te gaan.

Als dit het probleem is, zijn er verschillende manieren om afstand te nemen van emotioneel eten.

Het is belangrijk dat jij je bewust bent van het feit dat je een emotionele eter bent. Dit aspect zit trouwens mee vervat in mijn online programma: vermageren in 1,2,3 (KLIK HIER voor meer info)

Je geniet niet langer van het leven

Wanneer je het niet (h)erkent zal dit leiden tot gewichtstoename en kan je moeilijk genieten van een gezonde levensstijl. De gezonde levensstijl waarbij men adviseert om voldoende water te drinken, gezond te eten en meer te bewegen.

In mijn vorige blog schreef ik reeds hoe ik me hierin ondersteun met etherische oliën. KLIK HIER mocht je het nog niet gelezen hebben.

Emotioneel eten doe je wanneer je een depressief gevoel hebt, boos of stress ervaart. Verveling is ook een mogelijkheid. Maar wat ik vaak zie in mijn praktijk als het gaat bij cliënten die willen vermageren, is dat ze een gemis proberen opvullen.

Bij emotioneel eten kan ik jou heel goed ondersteunen d.m.v. hypnose.
Jij moet opnieuw in jouw kracht komen.
Ontdekken wie jij echt bent en wat jij wilt.

Het maakt niet uit wat een ander denkt of doet!
Jij bent belangrijk in jouw leven!

Tijd dus om je emoties terug in handen te nemen en een afspraak in te plannen voor een hypnose-sessie!

afspraak maken met Hilde Schoonjans

Hoe betrap je jezelf op emotioneel eten?

Dat is eigenlijk niet zo een moeilijke vraag. En eigenlijk weet jij al of je al dan niet een emotionele eter bent. Misschien wil je het gewoon nog niet toegeven. In elk geval geef ik jou enkele voorbeelden.

  • Wanneer je thuis bent/komt zonder reden de koelkast open trekken
  • Moeilijk over emoties praten maar na ruzie vb. een zak chips opsneukelen
  • Stiekem de snoepkast plunderen

Als je vermoedt dat je een emotioneel eetprobleem hebt, moet je eerst naar je gevoelens kijken. En proberen te ontdekken welke emoties aan het probleem bijdragen. Houd je gedrag en gevoelens in de gaten tijdens het eten en probeer op die momenten bewuster te zijn.

Bewuster betekent niet dat je jezelf moet bestraffen hé!
Bewustzijn is waarnemen.

Wanneer en hoe ga jij emotioneel eten

Let op wanneer je eet en hoeveel je eet.

  • Eten als je geen honger hebt.
  • Te snel eten
  • Of eten terwijl je iets stressvol negeert.

Stuk voor stuk zijn het tekenen van emotioneel eten.

Als je merkt dat je eet, ga dan weg van de plaats waar eten voor handen is. Je kan naar een ruimte gaan waar je tot rust komt en waar geen eten is. Je kan ook meteen 2 grote glazen water drinken. Dat geeft een voller gevoel.

En maak je afspraak voor een hypnose-sessie via mijn online agenda!


Probeer patronen en gewoonten te doorbreken. Bijvoorbeeld een snelle hap als je thuiskomt van je werk.

Het herkennen van je patronen is de eerste stap om ze te doorbreken.
En bewust worden is de eerste stap om deze patronen te herkennen.

Klaar om bewuster in het leven te staan?
Helemaal klaar om opnieuw controle te hebben over jouw leven?

Maak je afspraak voor een hypnose-sessie via mijn online agenda!

Hilde Schoonjans