Ondersteun je immuunsysteem en je darmen

Nu de herfst er aan komt, wordt het tijd om je immuunsysteem een boost te geven. En het kan echt heel eenvoudig zijn zoals je ziet in deze video.

Eigenlijk komt het erop neer dat ik mijn voeten in wrijf met V-6 van Young Living en daarna met de etherische olie van Thieves. En ik vind het een echte herfstgeur.

In de zomer gebruik ik Thieves niet zo veel en op een bepaald moment begin ik het instinctief massaal te gebruiken. Daarmee bedoel ik smeren op mijn voeten, diffusen in de praktijk, innemen in een vegetarische capsule,… Echt om mijn weerstand een boost te geven.

In mijn vorige blog schreef ik over Raven. Deze gebruiken we nu ook nog steeds. Nu vooral een druppel op een zakdoekje en ik leg het naast het bed van de kindjes.

Je immuunsysteem ondersteunen kan op veel verschillende manieren. Mijn voorkeur gaat naar het gebruik van etherische olie in combinatie met voetreflexologie.

Je volledige voet is hier belangrijk aangezien je immuunsysteem niet één specifieke locatie heeft, maar verspreid is over je volledige lichaam.

Maar je darmen spelen hier toch echt een belangrijke rol in. Straks meer over de darmen!

Wanneer je echt meer wilt weten over hoe je immuunsysteem werkt, maar dan uitgelegd in mensentaal, dan verwijs ik je graag naar deze blog (https://hildeschoonjans.be/ziektekiemen-neen-dank-je-wel-ik-blijf-gezond/)

Fall Diffuser Blends Young Living

Super eenvoudig en snel!

Met vier kinderen in huis hou ik van eenvoud. Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan of waarom al problemen maken als ze er nog niet zijn? Dat zijn twee vragen waar ik echt rekening mee hou en dat zorgt er ook voor dat ik echt leef in het nu-moment.

Al durf ik toegeven dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is want dat maakt dat ik van nature een slechte planner ben. En dan valt alles samen of dan durf ik stil te vallen en zijn er momenten waarop ik helemaal niets voor elkaar krijg.

Het nut van een goede planning zie ik echt wel in en ik ben benieuwd om te horen of jij een goede planner bent 😉

Voetreflexologie is eenvoudig

Oei, deze zin zullen mijn studenten doen fronsen. Want gedetailleerd voetreflexologie leren is natuurlijk niet iets wat je in één dag leert of zelfs niet in een maand. Daar gaat wel wat tijd over. Maar het is zo de moeite waard. Dus als je meer wilt weten, ga dan naar mijn website: www.reflexology4u.be

Wanneer je je eigen voeten masseert dan is het wel eenvoudig. Extra aandacht geven aan bepaalde reflexzones kan al een groot verschil uitmaken. En de darmen zijn nu eenmaal belangrijk wanneer we spreken over het immuunsysteem.

Fall reflexology - reflexologie van de darmen in de herfst

Ons spijsverteringskanaal herbergt biljoenen bacteriën!!!

Ben ik de enige die dat hoort en dat vies vond? Ondertussen niet meer, want ik weet wat deze bacteriën voor ons kunnen betekenen.
Waarom associëren we bacteriën vaak met iets slechts?

Misschien komt het door hun associatie met ziekte, ik weet het niet. Maar de bacteriën die in je darmen (het spijsverteringskanaal) leven, zijn cruciaal voor de gezondheid van je lichaam… vooral jouw immuunsysteem.

Ik schreef het net al, je immuunsysteem zit voor een deel in je darmen. In feite vormen die biljoenen bacteriën in jouw maagdarmkanaal bijna 75% van je immuunsysteem! Dus is het vanzelfsprekend dat een gezonde darm noodzakelijk is voor een gezond immuunsysteem.

Als je darmen gezond zijn …  is je immuunsysteem gezond!

Waarom hebben we bacteriën in onze darmen nodig?
Wat gebeurt er precies in je maagdarmkanaal om je immuunsysteem te beschadigen of te versterken?

Laten we het samen uitzoeken…

1. Darmbacteriën houden uw immuunsysteem in evenwicht

Zowel je immuunsysteem als het microbioom in je darmen vragen om balans. Wanneer iets uit balans is, zeker gedurende een langere tijd dan ontstaat er ziekte.

Vanaf de geboorte (sommigen zeggen zelfs vanuit de baarmoeder), vormt dit microbioom in je darmen zich. De bacteriën helpen bij het vormen van het immuunsysteem, en jouw, steeds verder aan het ontwikkelen immuunsysteem, vormt de balans van deze bacteriën.

Je zou kunnen zeggen dat ze vanaf het begin van je leven een vriendschap hebben ontwikkeld en hebben geleerd hoe ze kunnen samenwerken. In feite zijn ze zulke goede maatjes, dat bijna 75% van je immuun cellen in je darmen leven.

Net als een goede vriend bevordert het immuunsysteem de groei van de goede bacteriën in het darm microbioom. En in ruil daarvoor ondersteunen de darmbacteriën de ontwikkeling van immuun cellen en helpen ze deze cellen correct te reageren in het lichaam. Er is een symbiose.

Maar de bacteriën zitten op een evenwichtsschaal waarvan wordt aangenomen dat ze “gelijk” zijn bij een verhouding van 85/15 tussen goede en slechte bacteriën. En wanneer die weegschaal wordt getipt ten gunste van slechte bacteriën, wordt de vriendschap ontsierd en reageert je immuunsysteem overdreven, wat een ontstekingsreactie kan veroorzaken.

Wat kan de weegschaal doen kantelen?

  • Geraffineerde suikers
  • Spanning en stress
  • Slaapgebrek
  • Slechte mondhygiëne
  • Antibiotica

Deze kunnen allemaal dit evenwicht schaden, waarbij de meeste van deze dingen schadelijke bacteriën introduceren die die schaal doen kantelen!

Mijn broer zei altijd dat door je tanden ’s avonds te poetsen je jouw leven met 10 jaar kan verlengen. Een beetje van zijn wijsheid dat ik graag met je deel. Helaas was kanker hem te slim af.

2. Darmbacteriën versterken de wanden van het spijsverteringskanaal

Je darmbacteriën fungeren als een muur… en het is “enorm”. Deze bacteriën vormen in wezen een barrière tussen jouw lichaam en alles wat erin komt en die mogelijk schadelijk voor je kan zijn. Deze verdedigingsbarrière zorgt ervoor dat deze mogelijk schadelijke stoffen niet in de bloedbaan terechtkomen.

En, geloof het of niet, je neemt eigenlijk regelmatig schadelijke bacteriën in. Deze wereld is niet steriel. Integendeel!

Wat was regel nummer één in de eerste strijd tegen Covid… raak je gezicht niet aan! En of je nu een voor of een tegenstander bent van mondmaskers, ze maken ons er bewust van om onze handen niet naar onze mond te brengen.

Waarom is dit?
Omdat ziektekiemen overal zijn, en wanneer je deze onzichtbare ziektekiemen aanraakt en vervolgens je gezicht of vooral je mond aanraakt, worden de ziektekiemen onmiddellijke indringers.

Dus hoewel het woord pandemie overdreven alarmerend klinkt, is de realiteit dat je geen ziektekiemen of virussen kant zien. En dat je op elk moment onbewust in contact kunt komen met een gevaarlijke ziekteverwekker.

Gelukkig is ons lichaam zo gebouwd dat er een aantal manieren zijn die schadelijke indringers herkennen, aanvallen en afvoeren. Maar dan moet alles wel goed functioneren natuurlijk.

Je darmen zijn bekleed met cellen die bekend staan ​​als epitheelcellen. Darmbacteriën zijn verantwoordelijk voor het activeren van de immuun functie in deze cellen.

Een ander onderdeel van de barrière is de zuurgraad van je darmen. Deze chemische samenstelling is niet uitnodigend en dodelijk voor binnendringende ziekteverwekkers. Je darmbacteriën houden deze omgeving lekker zuur… goed voor je, slecht voor binnendringende ziekteverwekkers.

Wanneer je darmflora-balans wordt omgeslagen ten gunste van de slechte bacteriën, kan deze wildgroei de bekleding van de darm aantasten waardoor schadelijke gifstoffen en bacteriën kunnen binnendringen. Beter bekend als lekkende darm. Jaja, het is echt! Zeker geen ingebeelde ziekte zoals zoveel mensen denken.

Je immuunsysteem begint dan in overdrive te komen in een poging om deze schadelijke stoffen aan te vallen en deze noodzakelijke (maar schadelijk als er te veel immuunreactie optreedt) reactie gaat door, waardoor ontstekingen in je lichaam ontstaan. En die ontstekingen kunnen overal voorkomen.

3. Darmbacteriën zijn nodig om aangeboren immuun cellen te ontwikkelen

Witte bloedcellen maken deel uit van wat bekend staat als je aangeboren immuunsysteem.

Deze natuurlijke “killer” -cellen zijn verantwoordelijk voor het indijken van infecties. Het is alsof ze geïnfecteerde cellen gegijzeld houden. Hierdoor krijgen je T-cellen de tijd om een ​​leger te vormen om deze cellen te vernietigen.

Studies bij muizen hebben aangetoond dat een gezond darm microbioom de groei van witte bloedcellen in het immuunsysteem bevordert. Degenen zonder een gezonde hoeveelheid goede bacteriën in hun darmen waren beperkt in het aantal van witte bloedcellen. En sommigen bleken zelfs aangeboren witte bloedcellen te hebben die defect waren.

4. Darmbacteriën houden ziekteverwekkers op afstand

Jouw immuunsysteem werkt onvermoeibaar en reageert op schadelijke bacteriën die het lichaam binnendringen om ze te vernietigen, te neutraliseren en te leren om je in toekomstige ontmoetingen te beschermen. Dit proces is aan de gang. Het is wat je gezond houdt en je weer gezond maakt als je ziek wordt.

De goede bacteriën in je darmen nemen ruimte in en voeden zich constant.

Als slechte bacteriën je lichaam binnendringen en je een goede balans van goede bacteriën in je darmen hebt (denk eraan, we hebben eerder opgemerkt dat deze “balans” een verhouding van 85/15 is), hebben de schadelijke bacteriën die binnenkomen geen ruimte alsook niets te eten. Daarom kunnen ze niet overleven.

5. Probiotische darmbacteriën stimuleren immuunresponsen

Jouw immuunsysteem heeft eigenlijk verschillende manieren om infecties te bestrijden. Een van die manieren is door normaal gezonde cellen in het lichaam te identificeren die besmet zijn geraakt met een ziekteverwekker (virus, schadelijke bacteriën, schimmels, parasieten,…)

Wanneer deze binnengevallen cel wordt gedetecteerd, lanceert je immuunsysteem een ​​aanval met behulp van een speciale groep cellen die bekend staat als T-cellen. Zie eerder geschreven.

T-cellen identificeren geïnfecteerde cellen, vallen ze aan en vernietigen ze. Nadat ze een geïnfecteerde cel hebben vernietigd, vermenigvuldigen ze zich en kopiëren ze zichzelf om een ​​leger te vormen om de binnenvallende infectie te bestrijden.

Probiotische bacteriën, de goede bacteriën in uw darmen, helpen uw immuunsysteem door deze T-cellen te stimuleren en zo te helpen bij het bestrijden van ziekten.

Hoe kan je de darmgezondheid ondersteunen en je immuunsysteem stimuleren?

Het ondersteunen van de gezondheid van de darmen en op zijn beurt je immuunsysteem, wordt gedaan door ervoor te zorgen dat jouw lichaam een ​​grote verscheidenheid aan goede darmbacteriën en een goede balans tussen zowel goede als slechte bacteriën in dit microbioom heeft. M.a.w. niet te veel slechte bacteriën.

Dus, hoe kan je dit bereiken?

Slaap – Zowel kwaliteit als kwantiteit zijn belangrijk als het om slaap gaat. In het verleden schreef ik al enkele blogs over een gezonde slaap (KLIK HIER)

Blijf uit de buurt van bewerkte voedingsmiddelen – Klassieke junkfood, maaltijden in dozen, verwerkte suikers, witbrood en pasta’s, frisdrank, te veel rood vlees, gefrituurd fastfood, gehydrogeneerde oliën kunnen allemaal giftig zijn voor je darmen en dus je immuunsysteem. Ze verstoren de balans van bacteriën in de darmen en veroorzaken een overreactie van jouw immuunsysteem die tot ontsteking leidt.

Hydrateren – Water, water, water !! KLIK HIER voor het blogje over herfstdrankjes.

Beweging – Beweeg uw lichaam gedurende minstens 30 minuten per dag 4-5 dagen per week.

Beperk stress – Vind manieren om te ontspannen en stress te verminderen. Ontspannen kan je doen door bewust tijd te nemen en jezelf een voetmassage te geven. Je kan dan extra aandacht geven aan de reflexzone van de darmen. Maar je kan natuurlijk ook gewoon langs komen voor een heerlijke voetreflexologie!

afspraak maken met Hilde Schoonjans

Nog enkele tips voor je immuunsysteem

Voed je lichaam goed – Vul voedsel bij dat rijk is aan vitamines en mineralen, zoals vers fruit en groenten, volle granen, peulvruchten en mager vlees.

Ondersteun jezelf met pre- en probiotica – Dit om je darmflora te optimaliseren en opnieuw in balans te brengen. Hiervoor gebruik ik zelf elke dag 1 à 2 zakjes NingXia Red en 1 à 2 capsules Life 9. Wanneer ik door omstandigheden medicatie moet nemen, dan neem ik Life 9 extra in om mijn darmen te ondersteunen.

De producten kan je rechtstreeks bestellen bij Young Living via mijn webshop: https://www.myyl.com/hildeschoonjans

Wanneer jij je registreert als lid (zeker doen want dan is alles 24% goedkoper) moet je wel goed kijken dat je mijn gegevens ziet als persoon van aanmelden. Zo ben je zeker dat je mijn begeleiding krijgt! Mijn lidnummer is: 16114238 mocht je het nodig hebben.

Wat is het verschil en het belang van pre- en probiotica?

Prebiotische supplementen – de goede bacteriën in je darmen hebben eten nodig. Als je ze het juiste voedsel geeft, gedijen ze … zo niet, dan gaan ze dood. Prebiotica is dus voedsel voor gezonde darmbacteriën, zodat ze kunnen gedijen!

Probiotische supplementen – Soms zijn we gewoon niet in staat om voldoende hoeveelheden goede bacteriën in onze voeding te krijgen. Probiotische supplementen zijn een gemakkelijke manier om de gezondheid van je darmen te verbeteren door het een verscheidenheid aan goede bacteriën te geven die zowel een goede balans in uw darmen behouden om je immuunsysteem te ondersteunen en de groei van nieuwe goede bacteriën in de darmen te vergemakkelijken.

Een van de grootste tekenen dat je darmen niet optimaal functioneren, is de regelmaat van jouw stoelgang. Als je niet goed naar het groot toilet gaat, is je darm niet gezond. Kijk dus toch maar af en toe eens in je toilet.

Wil je meer tips ontvangen deze herfst?
Vul hieronder je gegevens in.