Zo voorkom je een herfstdip!

In het begin van de herfst zal je nog niet meteen in je herfstdip vallen. Maar naarmate de herfst vordert komen tal van negatieve gevoelens de kop opsteken.

Deze blog bevat een stappenplan om je herfstdip te overwinnen.

Stap 1: erken en aanvaard je emoties

Eigenlijk is dit al een enorme stap hé. Ik bedenk me nu dat we zo gemakkelijk iets zeggen, maar het dan ook daadwerkelijk doen is nog iets totaal anders. Zelfs ik heb af en toe eens herinneringen nodig aan bepaalde levenslessen omdat het leven toch steeds weer aan me trekt.

Lees zeker ook het artikel: “Klagen en zagen, het mag”

Erkennen van je emoties is bijzonder belangrijk.

Want emoties wijzen je de weg die je moet bewandelen. Voel jij je helemaal prima, dan moet je vooral zo verder doen. Voel jij je daarentegen slecht, dan is het dringend tijd om een andere weg in te slaan.

Je emoties wijzen je de weg. Vandaar dat je er ook naar moet durven luisteren.

herfstdip - Hilde Schoonjans

Je voelt emoties

Het aanvaarden van je emoties hangt nauw samen met het je bewustzijn dat je emoties voelt.
Je voelt emoties, je bent ze niet.

Dit moet je maar eens even overdenken en implementeren in je leven.

Je kan zeggen: “ik ben verdrietig”. Hoewel dat verdriet een momentopname is of nog beter gezegd, een gevolg van iets uit het verleden. Je bent niet verdrietig, je voelt je verdrietig.

“Ik ben” duidt op iets definitief, iets wat je niet kan veranderen, je vereenzelvigt je ermee.
“ik voel” is iets tijdelijks, er is een mogelijkheid tot verandering. Verandering op korte of lange termijn, dat maakt niet uit. Het kan veranderen.

Weet dat je dit niet allemaal alleen moet door spartelen. Ik ben er om jou hierin te ondersteunen.
Wil je een moment van diepe ontspanning, dan maak je een afspraak voor voetreflexologie of een raindropmassage.
Ben je er klaar voor om verandering te brengen in je leven, dan is coaching goed voor jou.
En mag het allemaal snel veranderen en ben je er helemaal klaar voor, dan is hypnose het meest geschikt.

Stap 2: splits grote taken op in deeltaken

Wanneer je je niet super in je vel voelt, dan lijkt elke taak een zware klus. Je weet dan niet goed waar te beginnen, je voelt je futloos en uiteindelijk doe je niets. Of je doet wel iets maar je ziet totaal geen resultaat.

Mijn tip voor jou is: Zet per week een doel en deel dit op in delen. Elke dag doe je een deel. Op het einde van de week haal jij je doel zonder moeite. Stap voor stap.

Kom je er niet uit?
Maak een afspraak voor een coaching-sessie.

afspraak maken met Hilde Schoonjans

Stap 3: Verwen jezelf!

Jaja, verwen jezelf! Als vrouw, als mama mag, beter gezegd moet jij jezelf op de eerste plaats stellen!
Het is een beetje tegen onze natuur in. Vrouwen zorgen voor hun gezin en voor de familieleden. Maar besef goed dat er weinig zorg te geven valt, wanneer jij je zelf niet lekker in je vel zit.

De herfstdip, het vallen van de bladeren,… het kan echt in je kleren kruipen.
En toch draait de wereld verder en moet jij een manier vinden om niet alleen te overleven maar ook om te genieten van het leven.

Dus tijd voor me-time!
Dat kan op zo veel verschillende manieren. Iedereen geeft daar een eigen invulling aan afhankelijk van je interesses, je financiële mogelijkheden en je tijd.

Ik hecht veel belang aan tijd voor mezelf. Hierdoor ben ik gewoon een veel betere en liefdevollere mama. Ik voel meer innerlijke rust en kijk op een andere manier tegen een situatie aan.

Een voorbeeld: Het afhalen van school is stressvol voor mij (maar ook voor de kinderen).

4 kinderen die allemaal in meer of mindere mate moe zijn en honger hebben. Het liefst willen ze tegelijk hun verhaal vertellen. En ja, die kleine meid die voelt honger en vermoeidheid, die kan het nog niet benoemen. Dus ze zit op dat moment met zichzelf in de knoop waardoor ze huilt, haar broers niet kan verdragen, begint te roepen,…

Op zulke momenten is het als mama belangrijk om zo ontspannen mogelijk te blijven. Ik merk dat mijn reactie op zulke situaties sterk afhangt van hoe ik me voel. Daarvoor komen we weer bij stap 1: erkennen en aanvaarden van je emoties.

Wat is me-time voor mij?

  • Ik krijg regelmatig een voetreflexologie of een andere vorm van massage
  • De etherische oliën bewust ruiken volgens bepaalde volgordes of een heerlijk voetbad nemen
  • Handwerk: haken en breiden, maar ook borduren vind ik ontspannend
breien in herfst

En zelfs werken vind ik heerlijk!
Gewoon met volle focus op waar ik op dat moment mee bezig ben.

Me-time staat elke dag op mijn to-do lijst!
Dus wil je een herfstdip voorkomen, zet jezelf dan op de eerste plaats.

Nog even herhalen

Herfstdip voorkomen